Piteå stadshotell storsatsar och digitaliserar!

Vi tog ett samtal med Malin Gabrielsson, hotellchef på Piteå Stadshotell, om hur deras dagliga vardag ser ut och vilka utmaningar de ställs inför:

Här kan du sova gott, unna dig en smakupplevelse i vår Restaurang Fiore, eller slappna av i vår relax med bastu och jacuzzi.
Piteå ligger vid kusten i ett område fullt av starka kontraster. Är en småstad med närhet till skärgård, hav, älv, skogar och en levande landsbygd.

Piteå Stadshotell välkomnar samtliga gäster men skulle väl säga i första hand industri samt affärsresenärer men även turister under de varmare månaderna.

Vi är ett väldigt bra team och hos oss är det verkligen tankesättet tillsammans klara vi allt som gäller, vi är som en stor familj där vi värnar väldigt mycket om varandra.

I vår dagliga drift är det viktigt att ha ett välfungerande Property Management System så som Picasso Digital, ett allt-iett system, ett enklare och mer funktionellt system än många andra på marknaden.
Picasso Digital är något vi brukar dagligen i vårt arbete vare sig det gäller bokningar, få en övergripande översikt, administrera konferenser eller hantera restaurangen.
Det viktigaste för oss är att allt fungerar då vi bedriver en 24 timmars verksamhet.

Systemet är uppbyggt på ett sånt sätt att det gör det lätt att jobba med. Den information vi behöver både i närtid och överskådlig framtid finns lättillgänglig för att vi ska kunna erbjuda våra gäster den service
de efterfrågar.

I grund och botten är det uppbyggt på ett sätt som känns som att det är för hotellpersonal och inte för revisorer.
Är det något jag eller mitt team undrar över eller något problem med systemet så finns supporten alltid tillhands. Vi känner att vi alltid får hjälp och att det går fort, och problem vi stöter på åtgärdas väldigt fort, chatten är väldigt uppskattad.

Efter att vi introducerade ONL24 på vår hemsida har vi verkligen sätt ökade bokningar på egen site. Det har i sin tur minska och konvertera dyra OTA och tredjepartsbokningar till direktbokningar.

När vi införskaffade Piccoline kände vi verkligen ett bättre samspel mellan reception och städ. Det som underlättar mest är att receptionen snabbare ser vilka rum som är städade och redo för incheckning och att städet ser direkt när rummen blivit utcheckade och är redo för städ. En annan bra sak är att städet kan fota och lägga in ett ”vaktmästarärende” om något är trasigt i rummet.

Har nyligen lagt till Appetite samt Mobile POS i vår Restaurang Fiore vilket innebär att vi nu på samtliga avdelningar jobbar i samma system. Detta ger oss möjligheten att hantera alla delar av en bokning i Picasso och i sin tur möjliggör att “alla pratar samma språk”. Även ekonomiavdelningen är väldigt glad att enbart behöva jobba med rapporter från ett system i stället för flera.

Nästa spännande steg blir att erbjuda våra gäster möjlighet att boka bord online i vår mysiga restaurang via Picass Digitals nya Online Table bokning samt även ha presentkortsförsäljning online. Vi tror att båda dessa kan generera ytterligare intäkter samt fylla vår restaurang, inte minst när vi har våra temakvällar / quiz kvällar.

För att summera vi skulle absolut rekommendera Picasso Digital till alla i branschen. Är ett pålitligt system som är lätthanterligt och fyller alla funktioner man vill ha och behöver.

Malin Gabrielsson
Hotellchef, Piteå Stadshotell